Statut
Przedszkola nr 6 w Rawiczu
im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
Rozdział 1
Przepisy wprowadzające Statut Przedszkola nr 6 w Rawiczu im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
§ 1
1. Przedszkole jest placówką publiczną i nosi nazwę: Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka.
2. Siedzibą przedszkola jest budynek: ul. Mikołajewicza 23, Rawicz,
Nazwa przedszkola jest używana na pieczęciach w pełnym brzmieniu:
Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
ul. Mikołajewicza 23, 63-900 Rawicz
NIP 6991825873 REGON 411421835
3. Umowy i faktury VAT, które dokumentują zakup i sprzedaż towarów i usług dokonane przez jednostkę będą obowiązkowo zawierać poniższe dane znajdujące się na pieczęci podłużnej w brzmieniu:
Nabywca: Odbiorca:
GMINA RAWICZ Przedszkole nr 6
ul. Piłsudskiego 21, 63-900 Rawicz im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
NIP 6991871057 ul. Mikołajewicza 23, 63-900 Rawicz
4. Organem prowadzącym jest Gmina Rawicz, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny Wielkopolski Kurator Oświaty.
5. Przedszkole jest jednostką budżetową.
6. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1) Przedszkolu- rozumie się przez to Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
2) Rodzicach- rozumie się przez to prawnych opiekunów
3) Dzieciach- rozumie się przez to wychowanków.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola oraz sposób ich wykonywania
§ 2
1. Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych
potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się
w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz
rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla
innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości,
aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są
ważne w edukacji szkolnej;
11) umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
12) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane do przedszkola.
§ 3
1. Do zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową organizację warunków
sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka:
fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
2) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności
korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
3) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci
doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom
rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
4) organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie;
5) organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności,
dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
6) organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości
i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i
innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
7) organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki,
tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
8) organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz norm
odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie
rozwoju dziecka;
9) organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w
otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego
działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
10) organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest
rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania
zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
11) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
12) systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
13) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami- umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
§ 4
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
3. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka,
2) rodziców dziecka,
3) dyrektora przedszkola,
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego zajęcia z dziećmi,
5) pielęgniarki środowiska nauczania lub higienistki przedszkolnej,
6) poradni,
7) asystenta edukacji romskiej,
8) pomocy nauczyciela,
9) pracownika socjalnego,
10) asystenta rodziny,
11) kuratora sądowego,
12) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
4) porad i konsultacji.
9. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
11. W przypadku gdy w wyniku udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa jego funkcjonowania w przedszkolu, dyrektor przedszkola może wystąpić za zgodą rodziców dziecka do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu jego rozwiązania.
12. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
13. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
14. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem tych zainteresowań i uzdolnień.
15. Działania, o których mowa w ust. 14, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
16. W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informują o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
17. Dyrektor przedszkola planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania i wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
18. Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z jego rodzicami i – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych i specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami.
19. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola niezwłocznie informuje pisemnie rodziców dziecka.
20. Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów w przedszkolu należą w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
21. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
22. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
23. Zadaniami pedagoga i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życiu przedszkola,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym dzieci,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
24. Zadaniami logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 5
1.Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa są:
2) realizowane podczas zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w czasie pracy grupowej oraz zajęć indywidualnych;
3) zawarte w rocznym planie pracy, który co roku jest opracowany przez zespół nauczycieli.
2. Cele i zadania są realizowane poprzez:
1) Umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez:
a) organizowanie wycieczek w celu poznania najbliższego środowiska lokalnego, włączenie w życie kulturalne miasta;
b) kształtowanie postaw patriotycznych; miłości do ojczyzny, poszanowania symboli narodowych, regionalnych poprzez organizowanie w przedszkolu świąt państwowych, obchodzenie tradycji ludowych;
c) organizowanie zajęć religii danego wyznania zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz uwzględnianie ich w rytmie dnia przedszkola;
d) rozbudzanie świadomości językowej poprzez przygotowanie dzieci do posługiwania się j. angielskim;
e) rozwijanie u wychowanków otwartości na wartość kultur europejskich;
f) zagwarantowanie dzieciom różnych narodowości i różnych wyznań wychowania w duchu tolerancji i poszanowania odrębności narodowej i religijnej. Odmienność nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek oraz w jakiejkolwiek formie.
2) Uwzględnianie zasad bezpieczeństwa oraz promocję i ochronę zdrowia, w szczególności przez:
1) Określenie rytmu dnia w codziennej organizacji pracy przedszkola, który zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, spokój oraz higieniczny zdrowy rozwój poprzez:
- zajęcia i zabawy zorganizowane w budynku przedszkola;
- zajęcia i zabawy zorganizowane na świeżym powietrzu ;
Ramowy rytm dnia jest dostosowany do potrzeb dzieci i umożliwia przestrzeganie zasad
higieny umysłowej;
2) dostosowanie sprzętu, mebli do fizycznego rozwoju wychowanków;
3) wyposażenie placu zabaw w urządzenia zapewniające dzieciom w wieku przedszkolnym bezpieczną zabawę na świeżym powietrzu;
4) utrzymywanie pomieszczeń, urządzeń, sprzętów w odpowiednim stanie higieniczno-sanitarnym;
5) organizowanie sytuacji i zdarzeń w celu kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej, łagodnego znoszenia stresów, wdrażanie do samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
6) kształtowanie umiejętności społecznych poprzez bezpieczne nawiązywanie kontaktów z osobami obcymi;
7) zapewnienie w salach odpowiedniej temperatury i dopływu świeżego powietrza;
8) zapewnienie dzieciom miejsca wypoczynku;
9) organizowanie zajęć gimnastyki korekcyjnej w formie zajęć profilaktycznych kształtujących prawidłowe nawyki ruchowe;
10) zachęcanie dzieci do aktywnego trybu życia poprzez uczestnictwo w lokalnych imprezach sportowych: turniej sportowy, turniej piłkarski, rawicki festiwal sportu;
11) budzenie świadomości dotyczącej zdrowia i jego zagrożeń, organizowanie sytuacji sprzyjających kształtowaniu nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych do rozwijania samodzielności, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
12) kształtowanie postaw proekologicznych i zasad ochrony przyrody;
ł) przestrzeganie ustalonych w przedszkolu procedur bezpieczeństwa dzieci;
13) zapewnienie dzieciom opieki higienistki przedszkolnej;
14) przestrzeganie ustawowych zaleceń przy układaniu jadłospisów, uwzględnianie indywidualnych wskazówek dietetycznych;
15) udzielanie dzieciom pomocy w nagłych wypadkach, nauczyciele posiadają przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, natomiast pozostałe zabiegi lekarskie tylko za zgodą rodziców;
16) podawanie lekarstw tylko dzieciom przewlekle chorym na wyraźne zlecenia lekarza i rodziców, za zgodą nauczyciela;
17) proponowanie rodzicom ubezpieczenia grupowego dla dzieci. Ubezpieczenie nie jest obowiązkowe.
3) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny poprzez:
a) udzielanie w toku bieżącej pracy pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób
nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
b) podejmowanie pracy indywidualnej, sprzyjającej nabywaniu doświadczeń w zależności od potrzeb w obszarze : fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym;
c) prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych oceną gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, mających na celu wczesne rozpoznanie u dzieci dysharmonii rozwojowych;
d) informowanie rodziców o wynikach obserwacji pedagogicznych i diagnozy przedszkolnej w celu ujednolicenia oddziaływań przedszkole -dom;
e) udzielanie wskazówek i włączenie rodziców do wspierania rozwoju i łagodzenia trudności;
f) organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami w przedszkolu w celu wsparcia rodziny i nabywania umiejętności wychowawczych;
g) w uzgodnieniu z rodzicami przekazywanie informacji pracownikom poradni psychologiczno- pedagogicznej na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu w razie potrzeby przeprowadzenia pogłębionej diagnozy.
4) Podejmowanie innych działań związanych z wychowaniem, nauczaniem i opieką w szczególności:
a) stosowanie nowoczesnych metod pracy w celu kształtowania u dzieci czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji szkolnej.
b) przygotowanie odpowiedniej aranżacji przestrzeni, umożliwiającej wspólną zabawę, naukę dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
c) zapewnienie wychowankom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności w poznawaniu świata poprzez różne zmysły, które są ważne w dalszej edukacji szkolnej;
d) tworzenie warunków umożliwiających samodzielne działania, eksperymenty i badania w celu nabywania umiejętności bezpiecznego korzystania z elementów techniki w najbliższym otoczeniu oraz rozwijanie umiejętności prezentowania wytworów swojej pracy oraz przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
e) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych, rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne, sztuki plastyczne oraz poprawną wymowę pod względem artykulacyjnym i komunikatywnym;
f) poznawanie i realizowanie norm związanych z ochroną środowiska poprzez samodzielne badanie i bezpośredni kontakt;
g) za zgodą rodziców realizowanie treści wychowawczych związanych z pojawieniem się w otoczeniu dziecka sytuacji trudnych, istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
h) systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących w przedszkolu, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, konsultacji;
i) rozwijanie kompetencji społecznych- kreowanie sytuacji umożliwiających nabywanie przez dzieci umiejętności niezbędnych do utrzymania poprawnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi poprzez:
- przekazywanie dzieciom wartości ogólnoludzkich zgodnych z uniwersalnymi zasadami
etyki, normami społecznymi w duchu obywatelskim w oparciu o zasady solidarności,
demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności poprzez wskazywanie wzorców
wśród bohaterów literackich oraz w najbliższym otoczeniu;
- organizowanie w przedszkolu uroczystości rodzinnych w celu wzmocnienia więzi z
najbliższą rodziną.
§ 6
1. Kształcenie zdalne – realizacja podstawy i monitorowanie postępów dzieci.
1). Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci.
2) O zawieszeniu zajęć w przedszkolu zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3) Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
4) Komunikacja nauczyciel - rodzic odbywać się będzie:
a) za pośrednictwem dziennika elektronicznego
b) drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms,
c) drogą mailową lub na zamkniętej grupie Massengera lub innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej,
5) Nauczanie zdalne odbywać się powinno zgodnie z obowiązującym planem zajęć.
6) Nauczyciele powinni realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego, z możliwością jej modyfikacji niezbędną do przyjętych metod i form pracy nauki na odległość.
Rozdział 3
Organy przedszkola oraz ich kompetencje
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§ 6
1. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników administracji i obsługi.
2. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z organem prowadzącym, z organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz związkami zawodowymi, z radą rodziców.
3. Zakres kompetencji dyrektora przedszkola w szczególności polega na:
1) sprawowaniu nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) kierowaniu bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą przedszkola;
3) ponoszeniu odpowiedzialności za dydaktyczny i wychowawczy poziom przedszkola;
4) realizowaniu zadań zgodnie z zarządzeniami organów nadzorujących pracę przedszkola;
5) reprezentowaniu przedszkola na zewnątrz;
6) sprawowaniu opieki nad wychowankami poprzez:
a) stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego;
b) organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej; szczegółowy zakres zadań dyrektora określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
c) organizowanie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci;
d) udzielanie zezwolenia na spełnianie rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci;
7) współpracy z osobami sprawującymi opiekę zdrowotną nad dziećmi;
8) dysponowaniu środkami określonymi w planie finansowym jednostki;
9) organizowanie administracyjnej, w tym finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
10) współdziałaniu ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych;
11) dopuszczaniu do użytku w przedszkolu programów wychowania przedszkolnego, po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną;
12) wykonywaniu zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom, nauczycielom i pracownikom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę;
13) organizowanie rekrutacji dzieci do przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami zawartymi w art.162 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59)
14) zapewnienie funkcjonowania kontroli zarządczej;
15) podejmowaniu decyzji w sprawach:
a) przyznawania nagród dyrektora oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
b) występowania z wnioskiem o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli i
innych pracowników przedszkola;
c) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
16) przewodniczeniu Radzie Pedagogicznej, w szczególności w zakresie:
a) opracowania i przedstawienia Radzie Pedagogicznej każdego roku do 15 września planu nadzoru pedagogicznego tworzonego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego;
b) przedstawienia radzie pedagogicznej wyników i wniosków ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola w celu podnoszenia jakości pracy;
c) realizowania uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji;
d) wstrzymaniu uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i niezwłoczne
powiadomienie o tym organu prowadzącego przedszkola oraz sprawującego nadzór
pedagogiczny;
e) ustaleniu oceny pracy nauczyciela;
f) zapewnieniu pomocy nauczycielom w realizacji zadań i ich doskonaleniu zawodowym, oraz w uzyskiwaniu kolejnych stopni awansu zawodowego;
g) inspirowanie nauczycieli do podejmowania nowatorstwa pedagogicznego w celu zapewnienia atrakcyjności zajęć i podniesienia jakości pracy.
4. Dyrektor przedszkola ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko o spełnianiu przez dziecko obowiązku przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
5. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w miesiącu wrześniu „Zaświadczenia o spełnianiu obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia zawarty jest w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (numer wzoru 69, MEN-I/53/2). Dyrektor prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń.
6. Dyrektor stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie działalności dydaktycznej i opiekuńczej placówki.
7. Dyrektor stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
8. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami.
9. Dyrektor przedszkola może w drodze decyzji administracyjnej skreślić dziecko z listy wychowanków przedszkola. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
10. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępstwo pełni inny nauczyciel przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
11. Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów prawa.
§ 7
1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która realizuje zadania dotyczące kształcenia, opieki i wychowania dzieci. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
2. Zakres kompetencji stanowiących:
1) podejmowanie uchwał w sprawie zatwierdzenia planu pracy przedszkola;
a. podejmowanie uchwał w sprawie ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
b. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych;
c. podejmowanie uchwał w sprawie wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy przedszkola;
d. skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola.
e. Przygotowanie projektu statutu lub jego zmian.
3. Zakres kompetencji opiniujących w szczególności:
1) opiniowanie propozycji dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego, oraz dodatkowo płatnych zajęć – dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
h) opiniowanie projektu planu finansowego;
i) opiniowanie organizacji pracy przedszkola;
j) opiniowanie programów wychowawczo - dydaktycznych przed dopuszczeniem ich do użytku w przedszkolu;
k) opiniowanie propozycji dyrektora o przyznawaniu nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
l) opiniowanie pracy dyrektora.
4. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego przedszkole o
odwołanie dyrektora z pełnionej funkcji.
5. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
6. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw
poruszanych na zebraniu Rady, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
7.Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności.
7. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
§ 8
1. W przedszkolu działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców wychowanków. Szczegółowy zakres kompetencji i działania Rady Rodziców określają przepisy prawa art. 83 ust. 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 ze zm.) oraz regulamin Rady Rodziców, w szczególności:
1) Regulamin Rady Rodziców określa: organy rady, kadencję, zakres kompetencji, zasady wydatkowania zgromadzonych funduszy;
2) Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących placówki;
3) Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego rady rodziców i projekt planu finansowego przedszkola oraz plan pracy przedszkola;
4) Rada Rodziców współdecyduje o formach pomocy dzieciom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i rodzinnej;
5) W celu wspierania działalności statutowej przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i gromadzić je na oddzielnym rachunku bankowym;
6) Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania, o którym mowa w art. 56 ust. 2 ustawy Prawo Oświatowe.
2. Rada Rodziców jest wybierana celem zapewnienia zorganizowanego współdziałania rodziców w realizacji zadań opiekuńczo- wychowawczych przedszkola.
3. Spotkania – zebrania rodziców są protokołowane.
§ 9
1. Zasady współdziałania organów przedszkola:
1) każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny- plany działania;
2) każdy organ przedszkola po analizie planów działania pozostałych organów może
włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie nie naruszając kompetencji organu uprawnionego;
3) organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów;
4) koordynatorem działań między organami przedszkola jest dyrektor;
5) organy przedszkola mogą wyrażać i przekazywać dyrektorowi opinię i wnioski dotyczące wszystkich spraw przedszkola;
6) zasady dobrej współpracy są zawarte w kodeksie etyki i polityce antymobbingowej.
7) przepływ informacji pomiędzy organami Przedszkola o proponowanych i planowanych działaniach, odbywa się poprzez: zebrania, kontakty indywidualne, ogłoszenia na tablicy, komunikaty i zarządzenia Dyrektora.
8) Każdy organ przedszkola ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych w ustawie Prawo Oświatowe Dz.U.z2017 r., poz. 59, ze zm.).
2. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków
rozwoju wychowankom przez podnoszenie poziomu jakości pracy placówki.
3. Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola:
1) spory wynikłe pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są wyłącznie na terenie przedszkola w drodze negocjacji i dochodzenia do kompromisu; stron biorących udział w sporze;
2) wszelkie spory między organami rozstrzyga dyrektor;
3) w przypadku gdy stroną sporu jest dyrektor, organem właściwym do rozstrzygnięcia sporu jest organ prowadzący, nadzorujący lub mediator zaakceptowany przez strony sporu;
4) rozstrzygnięcia dyrektora i organów prowadzących i nadzorujących są ostateczne;
5) przebieg spotkania negocjacyjnego jest protokołowany;
6) protokół sporządza przedstawiciel organu nie biorącego udziału w sporze;
7) w wyjątkowych i skomplikowanych przypadkach, w negocjacjach może uczestniczyć
(na zaproszenie zainteresowanych stron lub jednej ze stron) przedstawiciel organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego (w zależności od problematyki, jakiej te negocjacje dotyczą).
Rozdział 4
Organizacja pracy przedszkola
§ 10
1. Sposoby sprawowania opieki nad dziećmi odpowiednio w czasie zajęć przedszkola oraz poza przedszkolem:
1) Opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu i w trakcie zajęć poza przedszkolem sprawuje nauczyciel;
2) Podczas krótkiej uzasadnionej nieobecności nauczyciela opiekę nad dziećmi może przejąć pracownik obsługi upoważniony przez nauczyciela;
3) Nauczyciele i pracownicy przedszkola w czasie opieki nad dziećmi powinni przestrzegać procedury bezpieczeństwa oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szczególności:
a) przed każdym wyjściem na plac zabaw teren powinien być sprawdzony przez nauczyciela
lub pracownika obsługi;
b) wszelkie uszkodzenia, zniszczenia w przedszkolu i na placu zabaw należy zgłaszać do
dyrektora przedszkola;
a. zabrania się korzystania z urządzeń i zabawek w przypadku zauważenia usterek
zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu;
d) z urządzeń na placu zabaw mogą korzystać:
- dzieci uczęszczające do przedszkola jedynie pod nadzorem i opieką pracowników
przedszkola;
- dzieci, które zostały odebrane z placówki jedynie pod nadzorem i opieką rodziców lub
dorosłych opiekunów.
4) Organizując zajęcia poza przedszkolem opieka jest sprawowana w następujący sposób:
a) poza terenem przedszkola, ale w obrębie miasta podczas wycieczek i spacerów sprawuje opiekę nauczyciel i woźna oddziałowa;
b) wyjścia poza teren przedszkola zgłaszane są dyrektorowi i odnotowywane w zeszycie wyjść, a ich organizacja i przebieg są zgodne z prawem o ruchu drogowym i przepisami bezpieczeństwa;
c) podczas wyjazdu poza teren miejscowości należy przestrzegać wszystkich zasad zawartych w regulaminie wycieczek, w szczególności:
- należy zapewnić 1 opiekuna na 5 dzieci;
- opiekunem wycieczki może być nauczyciel albo inna osoba pełnoletnia po uzyskaniu
zgody dyrektora;
- kierownikiem wycieczki jest wyznaczony pracownik pedagogiczny;
- dyrektor może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki;
- wyjazd zorganizowanej grupy powinien być zgłoszony przez kierownika wycieczki na
druku „karta wycieczki” wraz z załącznikami zgodnie z przedszkolnym regulaminem
wycieczek;
- na uczestnictwo w wycieczce zorganizowanej przez przedszkole rodzic musi wyrazić
zgodę pisemną;
- dla dzieci, które nie uczestniczą w wycieczce zapewnia się opiekę innego nauczyciela w
grupie pozostającej w przedszkolu.
d) wobec dziecka, którego stan uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zakres i miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci.
§ 11
1. Do przedszkola nie przyjmuje się dziecka chorego.
2. Każda dłuższa nieobecność dziecka w przedszkolu ( trwająca powyżej dwóch tygodni) powinna być zgłoszona przez rodzica u wychowawcy grupy z podaniem przyczyny.
Powtarzające się nieusprawiedliwione, dłuższe nieobecności dziecka w przedszkolu mogą skutkować skreśleniem dziecka z przedszkola.
3. W przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu powiadamia się o tym
fakcie rodziców, którzy powinni odebrać dziecko z przedszkola.
4. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo:
1) upoważnienie dokonuje się pisemnie w obecności nauczyciela lub dyrektora w pierwszych dniach, od rozpoczęcia zajęć w danym roku szkolnym;
2) nie wydaje się dzieci osobom będącym w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających;
3) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe;
4) upoważnienie może być również udzielone osobie niepełnoletniej, która ukończyła 13 rok życia;
5) upoważnienie może być stałe lub jednorazowe; udziela się go w formie pisemnej;
6) wydanie dziecka następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość wskazanego w treści pełnomocnictwa;
7) upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców;
8) rodzice ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
9) za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przedszkolnego odpowiedzialni są rodzice oraz nauczyciel danego oddziału przedszkolnego.
10) w przypadku nie odebrania dziecka do ustalonej godziny, nauczyciel powinien niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku do czasu przybycia rodziców;
11) w przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, prawnych opiekunów nauczyciel oczekuje z dzieckiem jedną godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami, prawnymi opiekunami;
12) przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo od momentu przekazania dziecka nauczycielowi (pracownikowi przedszkola) do momentu odebrania dziecka od nauczyciela ( pracownika przedszkola);
13) fakt odebrania dziecka z przedszkola należy zgłosić nauczycielowi, pracownikowi przedszkola.
§ 12
1. Przedszkole współpracuje z rodzicami proponując różne formy, które w zależności od
rodzaju spotkań są organizowane dwa razy w roku, co miesiąc lub systematycznie w ciągu
roku szkolnego. Należą do nich w szczególności:
1) zebrania ogólne i grupowe, podczas których dyrektor i nauczyciele:
1.a) przekazują rodzicom informacje na temat planów rozwoju przedszkola, wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, treści podstawy programowej, spraw bieżących;
1.b) zachęcają rodziców do włączania się i współdecydowania w sprawach przedszkola i grupy w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych poprzez decydowanie w sprawach: wycieczek, uroczystości, kiermaszu, festynów, akcji charytatywnych, ustalania kontraktów wzajemnych oczekiwań, wypełniania ankiet na różne tematy.
2) Organizowanie zajęć otwartych, warsztatów, wystaw prac dziecięcych w celu prezentowania umiejętności dzieci;
3) Organizowanie spotkań indywidualnych w formie konsultacji w celu:
a) przekazywania rodzicom informacji na temat rozwoju dzieci i przygotowania do szkoły;
b) ujednolicenia oddziaływań przedszkole- dom;
c) udzielania wskazówek do pracy w domu w celu wspierania osiągnięć dzieci i łagodzenia
trudności.
4) Przekazywanie rodzicom informacji o zadaniach kształcących i wychowawczych oraz
bieżących informacji na tablicach ogłoszeń w szatni oraz w nowoczesnej formie z
wykorzystaniem technologii informacyjnych.
5) Organizowanie spotkań rodziców ze specjalistami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Rawiczu w celu poszerzenia wiedzy i nabywania nowych umiejętności wychowawczych.
§ 13
1. W przedszkolu prowadzi się zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze:
25. Dla dzieci niepełnosprawnych, które mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia;
26. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
§ 14
1. Czas pracy przedszkola:
1) Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Dzienny czas pracy przedszkola ustalany jest co roku przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej;
2) Przedszkole świadczy bezpłatnie usługi w wymiarze 5 godzin dziennie, przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku;
3) Szczegółową organizację pracy przedszkola określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
4) Godzina pracy nauczyciela trwa 60 min.;
5) Czas trwania zajęć jest dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci:
a) z dziećmi 3-4 letnimi około 15 minut
b) z dziećmi 5-6 letnimi około 30 minut
c) W arkuszu organizacyjnym pracy przedszkola dla dzieci 3-4 letnich określa się czas trwania zajęć z religii (0,15 minut), j. angielskiego wymiarze 0,5 godz. - w tym czasie nauczyciel ok. 15 minut przeznacza na zajęcia dydaktyczne i pozostałe ok. 15 minut na realizację świadczeń obejmujących zajęcia wychowawcze i opiekuńcze.
6) Codzienną organizację pracy z dzieckiem w przedszkolu określa ramowy rozkład dnia, który uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki w szczególności:
a) godziny posiłków;
b) propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela a samodzielną zabawą;
c) potrzebę codziennego przebywania na świeżym powietrzu w zależności od pogody.
7) Terminy przerw w pracy przedszkola:
a) przedszkole jest placówką nieferyjną;
b) terminy przerw w pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wiosek Dyrektora
i Rady Pedagogicznej;
c) w okresie przerwy wakacyjnej, zatwierdzonej w arkuszu organizacyjnym Przedszkola dzieciom zapewnia się możliwość uczęszczania do innego, dyżurującego przedszkola;
d) przerwę w pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej wykorzystuje się
w szczególności na udzielenie urlopów, prowadzenie remontów oraz gruntownych porządków;
e) przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy;
f) w okresie między świątecznym, w przypadku niskiej frekwencji dzieci, grupy mogą być łączone.
g) Przed podjęciem decyzji o grupie łączonej rodzic wypełnia pisemną deklarację lub przekazuje informację przez e-dziennik, czy w danym terminie jego dziecko będzie obecne w przedszkolu. Nieoddanie deklaracji lub nieprzekazanie informacji wychowawcy w wyznaczonym terminie jest jednoznaczne z nieobecnością dziecka w przedszkolu w podanym terminie.
§ 15
1.Inne sprawy związane z organizacją:
9) Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku. Liczbę dzieci określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli;
10) W przedszkolu każdą grupę przedszkolną powierza się opiece jednego lub dwóch nauczycieli, w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się trzech nauczycieli w grupach starszych;
11) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, by jedna nauczycielka prowadziła swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu;
12) Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest na podstawie obowiązującej podstawy programowej i przyjętych do realizacji programów.
Sposób dokumentowania zajęć w przedszkolu określają przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej;
13) Godziny pracy przedszkola zapewniają realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
14) Przedszkole może być miejscem praktyk dla potrzeb zakładów kształcenia nauczycieli i praktyk zawodowych dla potrzeb szkół o kierunkach żywienia zbiorowego i medycznych;
15) W przedszkolu organizuje się obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego;
16) Dzieciom objętym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola organizuje się nauczanie indywidualne na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin i realizuje się go w ciągu co najmniej dwóch dni;
17) Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć;
18) Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu dziecka;
19) Przedszkole prowadzi działalność promocyjną przez:
a) prowadzenie strony internetowej;
b) prowadzenie portalu społecznościowego Facebook
c) przekazywanie informacji o działalności przedszkola do lokalnej prasy;
d) udział w wielu akcjach i imprezach środowiskowych;
e) współpracy z instytucjami ze środowiska lokalnego.
20) Przedszkole- w tym dyrektor, nauczyciele, nauczyciel wspomagający, nauczyciel katecheta, nauczyciele specjaliści oraz intendent - kontaktują się z rodzicami w sprawach dydaktyczno- wychowawczych, opiekuńczych oraz administracyjnych za pomocą dziennika elektronicznego.
§ 16
Zasady odpłatności:
5) W Przedszkolu pobiera się opłaty za:
a) Korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin dziennie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki świadczonych przez Przedszkole.
b) Wyżywienie.
6) Charakter opłat określa art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2203).
7) Opłaty są pobierane z dołu po zakończonym miesiącu w terminie do dnia 10, następnego miesiąca.
8) W przypadku przyjęcia dziecka do Przedszkola w trakcie miesiąca opłaty naliczane są proporcjonalnie od dnia przyjęcia.
9) O wysokości opłat w danym miesiącu Intendent informuje Rodziców w terminie do 5 dnia następnego miesiąca w formie pisemnej z wyszczególnionym: imieniem nazwiskiem dziecka, wysokości opłaty za miniony miesiąc.
10) Rodzice są zobowiązani do terminowego wnoszenia ustalonych opłat oraz skutecznego informowania o nieobecności dziecka w Przedszkolu.
11) Od opłat nieuiszczonych w terminie nalicza się odsetki jak od zaległości podatkowych.
12) Dochodzenie należności budżetowych z tytułu nieuiszczenia opłaty następuje na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
13) Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 określa Rada Miejska Gminy Rawicz, zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2019 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2203).
14) Opłata, o której mowa w ust. 1 pkt a), jest naliczana zgodnie z Uchwała Rady Miejskiej Gminy Rawicz w sprawie ustalenia czasu bezpłatnego nauczania , wychowania i opieki przez Przedszkola, dla których organem prowadzącym jest Gmina Rawicz, określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat, w prowadzonych przez Gminę Rawicz publicznych przedszkolach oraz określenia warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat.
15) Warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1 pkt a) określa uchwała wskazana w ust. 10 zwolnienia na podstawie decyzji Dyrektora Przedszkola, po przedstawieniu przez rodzica w formie oświadczenia danych niezbędnych do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia.
16) Wyżywienie w Przedszkolu obejmuje trzy posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad.
17) Wysokość opłaty za korzystanie z wyżywienia ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym Przedszkole, zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.59 ze zm. Z 2018 r., poz. 949 i 2203), w oparciu o koszty zakupu surowców spożywczych niezbędnych do przygotowania posiłków.
18) Warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia opłat za wyżywienie określa art. 106 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm. Z 2018 r., 949 i 2203). Zwolnienia dokonuje na postawie decyzji Dyrektora Przedszkola, po przedstawieniu przez rodziców w formie oświadczenie danych niezbędnych do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia.
19) Rodzice będący w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów wyżywienia dziecka w Przedszkolu przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rawiczu.
20) Rodzic/Opiekun jest zobowiązany do zaznaczania obecności dziecka (wejścia i wyjścia z przedszkola) poprzez bezpłatną aplikację DZIENNICZEK VULCAN
21) Jeżeli rodzic/opiekun nie zaznaczy wejścia i wyjścia dziecka z przedszkola nauczyciel zaznacza obecność w dzienniku wskazując pobyt dziecka od godziny rozpoczęcia pracy przedszkola tj. 6.30 do jego zakończenia tj. 16.00.
22) Rodzic powinien informować nauczyciela o nieobecności dziecka w przedszkolu poprzez dziennik elektroniczny.
Rozdział 5
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników przedszkola
§ 17
d) Do zadań nauczycieli przedszkola należy:
1) Zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, w szczególności nauczyciel jest zobowiązany:
1.a) sprawować bezpośrednią opiekę nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trybie zajęć poza przedszkolem;
1.b) kształtować czynne postawy dzieci wobec bezpieczeństwa własnego i innych, przekazywać dzieciom wiedzę o zagrożeniach;
1.c) kształtować prawidłowe nawyki postawy ciała;
1.d) przekazywać dzieciom właściwe wzorce i wyrabiać nawyki higieniczno-kulturalne;
1.e) dbać o sprzęt i urządzenia, samodzielnie kontrolować ich stan lub delegować do sprawdzenia pracownika obsługi;
1.f) niezwłocznie powiadamiać dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci;
1.g) udzielać natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna;
1.h) zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celów pobytu w przedszkolu i zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych;
1.i) przekazywać drugiej nauczycielce wszelkie sprawy dotyczące dzieci, gdy opuszcza grupę wychowanków;
2) Współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi. Nauczyciel jest zobowiązany:
2.a) zapoznawać rodziców z zadaniami wynikającymi z podstawy programowej i realizowanego programu;
2.b) przedstawić rodzicom ramowy rozkład dnia w grupie;
2.c) włączać rodziców w życie grupy i przedszkola;
2.d) prowadzić kącik informacji dla rodziców;
2.e) prezentować umiejętności i wytwory prac dziecięcych;
2.f) udzielać rodzicom bieżącej, rzetelnej informacji na temat zdrowia ich dziecka;
2.g) organizować spotkania z rodzicami w celu:
- przekazywania informacji na temat postępów w rozwoju i zachowaniu dziecka poprzez
rozmowy indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości, eksponowanie prac plastycznych
- poznawania i ustalania potrzeb rozwojowych dzieci, ustalania form pomocy i włączania
rodziców w edukację dzieci.
3) Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej wyniki i jakość - nauczyciele są zobowiązani w szczególności do:
3.a) kierowania się dobrem dzieci, troską o zdrowie, postawy moralne i obywatelskie z poszanowaniem godności osobistej wychowanków;
3.b) planowania pracy z dziećmi przez opracowanie tygodniowych planów pracy zgodnie z zasadami metodyki z zakresu wychowania zdrowotnego, społecznego, poznawczego i artystycznego;
3.c) opracowania rocznego planu pracy przedszkola;
3.d) aktywnego uczestnictwa w pracach zespołów nauczycielskich;
3.e) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym i sportowo- rekreacyjnym;
3.f) rzetelnego przygotowywania się do zajęć dydaktyczno- wychowawczych uwzględniając potrzeby i zainteresowania dziecka, z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych metod pracy;
3.g) tworzenia warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowań, dążenia do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy;
3.h) wspierania aktywności poznawczej dzieci nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń;
3.i) otaczania indywidualną opieką każdego wychowanka i dostosowanie metod i form pracy do jego możliwości zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka;
3.j) uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w zależności od potrzeb dzieci w celu nabywania nowych wiadomości i umiejętności oraz wykorzystywanie ich w pracy z wychowankami;
3.k) przedstawienia dyrektorowi programów wychowania przedszkolnego wykorzystywanych do pracy w kolejnym roku szkolnym;
4) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych. Nauczyciele są zobowiązani do:
4.a) rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych przez prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
4.b) prowadzenia bieżącej diagnostyki;
4.c) tworzenia warunków wspomagających rozwój dziecka, podejmowanie działań
stymulująco –kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebują uwzględniając wyniki
obserwacji;
4.d) współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań przedszkole – dom;
4.e) dokumentowania obserwacji pedagogicznych oraz przekazywania rodzicom spostrzeżeń pedagogicznych na temat rozwoju dzieci;
4.f) przekazania pisemnej informacji rodzicom na temat gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
5) Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności:
5.a) informować specjalistów w przedszkolu o swoich spostrzeżeniach dotyczących rozwoju dziecka;
5.b) wspólnie ze specjalistami ustalać działania stymulujące rozwój dziecka w zależności od potrzeb;
5.c) prowadzić wiele działań zmierzających do osiągnięcia dojrzałości szkolnej na jak najwyższym poziomie, w zależności od indywidualnych predyspozycji dziecka;
5.d) organizować spotkania rodziców i specjalistów w celu nabywania przez rodziców nowych umiejętności wychowawczych;
5.e) za zgodą rodziców podejmować współpracę ze specjalistami z poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz instytucjami związanymi z opieką zdrowotną np. sanepid, w celu zapewnienia pomocy dzieciom i rodzicom.
5.f) prowadzić dokumentację zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
6) Nauczyciele specjaliści: terapeuci i logopeda udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
6.a) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
6.b) planują sposób ich rozwiązania;
6.c) informują dyrektora o konieczności objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
6.d) informują rodziców o podjętych działaniach, efektach i postępach dzieci.
7) Informacje na temat przestrzegania czasu pracy oraz praw nauczycieli określają przepisy zawarte w Karcie Nauczyciela.
8) Nauczyciele wykonują inne czynności zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zlecone przez dyrektora przedszkola.
§ 18
1. Dla zapewnienia prawidłowej organizacji pracy przedszkola zatrudnia się pracowników administracji i obsługi:
• Pomoc administracyjna
• Intendenta
• Pomoc wychowawcy w oddziale dzieci 3 letnich
• Woźną oddziałową w każdym oddziale
• Szefową kuchni
• Pomoce kuchenne
• Pielęgniarkę- higienistkę
• Woźnego – konserwatora
• Pracowników młodocianych (w miarę potrzeb i zgłoszeń).
2. W przedszkolu status prawny osób nie będących nauczycielami określają przepisy o
pracownikach samorządowych.
3. Bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników jest dyrektor. Zależność służbowa w wykonywaniu obowiązków służbowych:
1) woźna i pomoc wychowawcy współpracuje z nauczycielką;
2) pomoc kuchenna podlega szefowej kuchni;
3) szefowa kuchni współpracuje z intendentem;
4) intendent nadzoruje pracę kuchni;
5) Woźny konserwator współpracuje ze wszystkimi pracownikami przedszkola.
4. Pracownicy przedszkola otrzymują zakresy czynności i zadań, które są zobowiązani wykonywać. Szczegółowe zakresy obowiązków zawarte są w aktach osobowych pracowników. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków każdy pracownik potwierdza podpisem.
5. Do podstawowych zadań pracownika samorządowego zatrudnionego w przedszkolu należy w szczególności:
• przestrzeganie czasu pracy;
• przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w przedszkolu porządku;
• przestrzeganie przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej;
• wykonywanie zadań sumiennie, poprawnie i bezstronnie;
• dbać o dobro przedszkola, chronić jego mienie, przestrzegać zasad współżycia społecznego;
• troska o dobro dzieci;
• dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
• zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami i współpracownikami;
• w zależności od potrzeb podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
§ 19
27. Dyrektor przedszkola ma prawo zlecić wszystkim zatrudnionym pracownikom dodatkowe czynności i zajęcia wynikające z potrzeb organizacji przedszkola.
28. Dyrektor sprawuje nadzór nad wypełnianiem obowiązków przez nauczycieli i pracowników administracyjno- obsługowych przedszkola.
29. W nagłych wypadkach wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
Rozdział 6
Dzieci i ich rodzice
§ 20
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat. W wyjątkowych przypadkach dyrektor może przyjąć dziecko, które ukończyło 2,5 r.
2. Wszelkie sprawy związane z rekrutacją dzieci do przedszkola regulują odrębne przepisy zawarte w art.162 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59) i Zarządzeniach Burmistrza dotyczących rekrutacji na dany rok szkolny.
3. Dzieci 6- letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59).
§ 21
3. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu wychowawczego, opiekuńczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy umysłowej;
2) ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, ochrony
i poszanowania jego godności osobistej;
3) przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
4) akceptacji, życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – dydaktycznym z uwzględnieniem indywidualnego tempa rozwoju i potrzeb dzieci;
5) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych;
6) umożliwienia reprezentowania przedszkola na zewnątrz poprzez udział w imprezach, konkursach, uroczystościach;
7) pomocy ze strony nauczyciela i specjalistów w łagodzeniu różnic rozwojowych utrudniających dalsze zdobywanie wiedzy oraz ukierunkowanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
8) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, na które powinno uzyskać rzetelną, zgodną z prawdą odpowiedź;
9) poznania możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu;
10) indywidualnego regulowania własnych potrzeb w zakresie:
a) wypoczynku, odprężenia, spokoju;
b) potrzeb fizjologicznych;
c) zdrowego odżywiania; picia gdy jest spragnione, samodzielnego komponowania posiłków.
4. Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat.
5. Dziecko ma możliwość spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego zgodnie z odrębnymi przepisami zawartymi w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r.Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz.59)
6. Respektując prawa dzieci przedszkole określa jego obowiązki:
1) właściwe zachowanie się wobec innych, szanowanie praw i odmienności innych;
2) przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa i zasad ustalonych w grupie;
3) szanowanie wspólnej własności;
4) szanowanie wytworów pracy dorosłych i rówieśników;
5) pomaganie młodszym, mniej sprawnym i słabszym;
6) samodzielność w podejmowaniu zadań, w dokonywaniu wyborów;
7) poznawanie swoich możliwości i ograniczeń, akceptacja siebie i innych;
8) zaradność wobec sytuacji problemowych.
§ 22
1. Rodzice współdziałają z nauczycielami w sprawach wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi.
2. W ramach kontaktów z przedszkolem rodzice w szczególności:
1). informują nauczycieli o potrzebach dzieci w zakresie ich rozwoju;
2). ustalają z nauczycielami wspólne sposoby oddziaływania na rozwój swoich dzieci w zakresie edukacji, wychowania i opieki;
3). pozyskują informacje od nauczycieli na temat postępów w edukacji i zachowaniu dzieci;
4). uczestniczą w zajęciach adaptacyjnych, otwartych, warsztatowych, uroczystościach i imprezach organizowanych na terenie przedszkola;
5). uczestniczą w zebraniach ogólnych, grupowych, konsultacjach indywidualnych;
6). włączają się w działalność dydaktyczno- wychowawczą i gospodarczą przedszkola.
3. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy w szczególności:
1) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;
2) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
3) wpieranie nauczycieli w działaniach edukacyjnych w celu osiągnięcia przez dzieci gotowości szkolnej;
4) terminowe regulowanie opłat za przedszkole;
5) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z przedszkola przez upoważnione osoby, które zapewnią mu pełne bezpieczeństwo;
6) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnątrz przedszkola.
4. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego zobowiązani są do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
5. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
6. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność dziecka w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50%.
7. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy wychowawczo-dydaktycznymi dotyczącymi grupy oraz przedszkola;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka;
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać;
4) uzyskiwania od nauczycieli i specjalistów porad, wskazówek i podjętych działań wobec dziecka, u którego rozpoznano trudności wychowawcze, edukacyjne i uzdolnienia;
5) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy
przedszkola.
8. Rodzice wyrażają życzenie nauki religii danego wyznania w formie pisemnej.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 23
1. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określa Polityka finansowa Przedszkola nr 6 w Rawiczu.
2. Prowadzenie obsługi ekonomicznej jednostki budżetowej Przedszkola nr 6 powierzono Gminnym Centrum Usług Wspólnych w Rawiczu.
3. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców i dzieci.
4. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
1) wywieszenie statutu na tablicy informacyjnej dla rodziców;
2) udostępnianie statutu przez dyrektora przedszkola.
5. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
6. W celu wspierania działalności finansowej i materialnej przedszkola jednostka może współdziałać z fundacjami i placówkami kultury.
7. Z wnioskiem o zmianę lub uchwalenie nowego Statutu mogą wystąpić: dyrektor, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, organy przedszkola.
8. Każda zmiana wprowadzona do statutu wymaga ujednolicenia tekstu statutu.
9. Uchwała w sprawie zmiany Statutu lub w sprawie uchwalenia nowego statutu wchodzi w życie w terminie przez nią określonym.
10. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
Zmiany Statutu zostały uchwalone na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 6 w Rawiczu im. Przyjaciół Kubusia Puchatka w Rawiczu w dniu 29.09.2022
Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut uchwalony dnia 02.10.2020 roku
Niniejszy jednolity tekst Statutu został zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 9/2020/2021 z dnia 29.09.2022 roku.
Statut wchodzi w życie z dniem 29.09.2022 roku.